Baca Juga

GRAFIK DALAM MULTIMEDIA
Pengertian Grafik
Grafik merupakan media yang paling utama dan popular digunakan untuk memperlihatkan keterampilan sebuah aplikasi multimedia. Grafik juga memberikan arti penggunaan visual untuk menerangkan konsep yang tidak dapat atau sukar diterangkan oleh teks. Dan mampu menambah daya tarik untuk sesuatu paparan atau persembahan. 

Grafik merupakan dasar untuk menghasilkan produk multimedia . Penggunaan grafik memerlukan pengguna atau pembangun software khusus multimedia , paham dan mengetahui bagaimana merealisasikan grafik dengan lebih berkesan. Penghasilan produk multimedia memerlukan kombinasi grafik yang menarik.

Jenis-Jenis Grafik 
1. Fotograf (Gambar Foto) 
Merupakan paparan gambar yang paling menyamai keadaan sebenarnya . Pita video warna, gambar berwarna maupun foto hitam putih merupakan alat yang paling berkesan di dalam sesuatu komunikasi. 

2. Lukisan 
Merujuk kepada gambar yang kurang realistik , berbanding terbalik dengan fotograf. Namun, banyak digunakan untuk menangani masalah ketiadaan fotograf untuk keadaan sebenarnya . Dan bisa jadi lukisan yang mudah adalah lukisan yang abstrak. 

3. Kartun 
Sejenis lukisan yang berada di dalam kelasnya sendiri. Kartun bisa menyangkut kepada unsur kemanusiaan, hewan, objek dan sebagainya, sesuai penggunaannya. Sasarannya adalah anak-anak atau remaja. 

4. Diagram 
Diagram merujuk kepada sejenis lukisan yang digunakan untuk melambangkan sesuatu sebagaimana asalnya . 

5. Graf/Carta 
Merujuk kepada kaedah berkomunikasi yang berunsurkan data dan numerik.